Biurko do pracy - wielkość, rodzaj, ustawienie

25-02-2022

biurko do pracyErgonomiczne biurko do pracy to podstawa. Tylko mebel o odpowiednich wymiarach jest w stanie zapewnić swojemu użytkownikowi warunki do utrzymania prawidłowej postawy ciała.

Istotny jest nie tylko rozmiar blatu, ale także jego ustawienie w pomieszczeniu oraz akcesoria, które wpływają na funkcjonalność miejsca pracy.

O czym warto więc pamiętać, wybierać meble do biura?


W artykule: wysokość biurka do pracy - wymiary blatu biurka - miejsce na dokumenty - biurko do pracy z komputerem - ustawienie biurka do pracy - biurko na open space - oświetlenie miejsca pracy - biurko w pracy i w domu


Jaką wysokość powinno mieć biurko do pracy?

Biurko do pracy musi odpowiadać potrzebom swojego użytkownika. Jego wysokość uzależniona jest przede wszystkim od wzrostu osoby, która będzie później pochylać się nad dokumentami czy pisać na klawiaturze. Zgodnie z przepisami BHP, biurko do pracy nie może być niższe niż 72 cm.

Wysokość mebla mieszcząca się w przedziale 72 - 75 cm jest odpowiednia dla osób o wzroście do około 170 cm. Osoby wyższe powinny pracować już przy blatach na wysokości około 80 - 85 cm. Istnieją także biurka z regulacją wysokości.

Jakie wymiary powinien mieć blat do pracy?

Wymiary komfortowego blatu do pracy wyznacza rozpiętość ramion jego użytkownika. Ponieważ z reguły wynosi ona około 70 - 80 cm, również taką szerokość powinno mieć biurko. Dzięki temu możliwe będzie wygodne sięganie po umieszczone na nim przybory.

Z kolei długość blatu mieści się zwykle w przedziale od 100 do 120 cm i należy dostosować ją do przeznaczenia mebla. Jeśli służy on do pracy przy komputerze, wystarczający będzie mniejszy wariant.

W przypadku pracy z dokumentami znacznie lepiej sprawdzi się biurko dłuższe - pozwoli utrzymać porządek na blacie roboczym i będzie zwyczajnie wygodniejsze.

Miejsce na dokumenty i akcesoria piśmiennicze

Podczas pracy przy biurku - nawet tej na komputerze - pracownik musi mieć łatwy dostęp do dokumentów i przyborów, takich jak długopisy czy spinacze.

Z reguły nie przewiduje się na nie szuflad ani półek, lecz dodatkowe nadstawki na blat oraz kontenerki wsuwane pod biurko. Takie rozwiązanie jest bardziej uniwersalne, ponieważ pozwala dostosować wyposażenie do potrzeb konkretnego pracownika (stanowiska).

Kontenerki swoim blatem mogą służyć także jako podstawka na drukarkę. Wyróżnia się modele stojące oraz mobilne, wyposażone w kółka.

Te drugie wydają się najbardziej praktyczne, gdyż można wysuwać je spod biurka, kiedy są potrzebne i chować, kiedy nie są wykorzystywane. Z kolei rolę nadstawek nad biurko pełnią zazwyczaj organizery na dokumenty i pojemniczki na akcesoria.

Biurko do pracy z komputerem

Jeśli biurko do pracy ma służyć pracownikowi do posługiwania się laptopem, to nie jest wymagane zastosowanie żadnych podstawek czy innych ergonomicznych rozwiązań dodatkowych.

Z kolei w przypadku, kiedy osoba pracująca przy biurku musi posługiwać się osobną klawiaturą i korzystać z oddzielnego monitora, mebel powinien zostać wyposażony w wysuwaną półkę na klawiaturę oraz podstawkę na monitor, której krawędź znajdzie się mniej więcej na wysokości oczu.

W jakim miejscu ustawić biurko do pracy?

Biurko w miejscu pracy powinno gwarantować maksymalne wykorzystanie światła naturalnego oraz zapewniać komfort pracownikowi.

Najlepsze warunki stworzy blat ustawiony bokiem do okna - nie tyłem i nie przodem. Ważna jest także orientacja mebla względem drzwi. Żadne biurko w biurze nie powinno stać tyłem do wejścia, ponieważ powoduje to u pracowników dyskomfort psychiczny. Osoby siedzące przy blatach nie mogą także siedzieć do siebie plecami.

Najlepiej jeśli za głową każdego z nich jest ściana.

Biurka do pracy w biurze open space

biurka na open spaceNa dużej otwartej przestrzeni trudno jest przestrzegać wszystkich zasad właściwego ustawiania mebli biurowych, dlatego najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest tworzenie klastrów. Klastry to stanowiska zespołowe, stworzone z kilku biurek złączonych ze sobą.

W tak zbudowanej otwartej przestrzeni znacznie łatwiej jest zadbać o dobrą komunikację międzyludzką niż w przypadku, kiedy wszystkie biurka ustawione zostają w jednym rzędzie.

Aby klastry w otwartym biurze nie wiązały się z niebezpiecznym problemem plączących się kabli, warto postawić na meble ze specjalnymi przepustami na okablowanie.

Jak oświetlić miejsce pracy?

Podczas pracy przy biurku bardzo ważna jest nie tylko ergonomia, ale także odpowiednie oświetlenie. Należy w jak największym stopniu wykorzystać światło dzienne wpadające przez okna, nie zapominając jednocześnie o roletach.

Te pozwolą ograniczyć ilość światła w momentach, kiedy promienie padają bezpośrednio na ekrany monitorów.

W chwili, kiedy naturalne oświetlenie okazuje się niewystarczające, należy skorzystać z równomiernie rozmieszczonych świetlówek sufitowych oraz oświetlenia biurkowego. Natężenie światła w pomieszczeniu, w którym korzysta się z komputerów, nie powinno być niższe niż 500 luksów.

Lampki na biurka pracowników najlepiej wyposażyć natomiast w żarówki LED o barwie chłodnej (4000 - 5300 Kelwinów).

Biurko w pracy a biurko w domu - co je łączy, a co różni?

Zarówno domowe biuro, jak i biurka do pracy w biurze muszą być ergonomiczne. Prawidłowa postawa ciała wpływa bowiem nie tylko na zdrowie i dobre samopoczucie pracownika, ale także na efektywność jego pracy.

Zarówno blat, jak i krzesło powinny odpowiadać zatem potrzebom swojego użytkownika tak, aby podczas wykonywania swoich obowiązków siedział on wygodnie i w sposób prawidłowy (wyprostowane plecy, nogi zgięte w kolanach pod kątem prostym).

Różnice pomiędzy domową, a firmową przestrzenią biurową dotyczą przede wszystkim kwestii dostępnego miejsca i estetyki.

W mieszkaniu biurko często stanowi mebel "wepchnięty na siłę" do salonu czy sypialni, tymczasem przestrzeń biurowa jest pod nie stworzona. W biurze biurka powinny być przede wszystkim komfortowe, stabilne i solidne (często osadzone na metalowych nogach), zaś w domu pełnią także funkcje ozdobne, stąd największą popularnością cieszą się modele w pełni drewniane.